Anordna konferens


Att anordna en konferens är något som är lika givande som det är utmanande. Att förse alla deltagare men givande upplevelse där de både kommer ihåg vad som sades på eventuella föreläsningar och workshops samtidigt som de även professionellt och personligt känner att det var givande.

Att välja läge

En av de saker man måste tänka på när man väljer lokaler är om konferensen bör befinna sig centralt eller om målet istället är att även kunna förse deltagarna med en genuin miljöupplevelse.

Om många kommer resande från långa avstånd brukar det kunna vara väldigt behändigt att hålla konferensen så centralt som möjligt för att vara nära till transportmöjligheter så som busstation och tåg. Ofta behöver man dock inte kompromissa på känsla och kvalité bara för att man vill hålla konferensen centralt. På Elite hotels finns det enormt stor variation av hotell och konferenslokaler där vissa är ultramoderna och designinriktade medan andra byggnader istället har en lång historia med genuin och talande inredning. Bland de mest imponerande lokalerna hittar vi på Elite hotel Mollbergs i Helsingborg som blandar in mycket klassisk och vacker inredning.

För mindre centrala tillställningar brukar valet vara brett. Den stora utmaningen är där att anordna transport för alla deltagare ut till konferenslokalerna.

Vad är inkluderat?

Vid val av lokal är det även viktigt att kontrollera vad som kan erbjudas i form av konferensmaterial, teknik och förtäring. Allt detta bör tas in i beräkningen av kostnad när man gör jämförelser mellan olika aktörer. Då arbetet med att arrangera konferensen kan ta mycket tid brukar det vara fördelaktigt att få så mycket hjälp som möjligt av de som äger lokalerna.