Bra hotellstandard


Hotell

Vilka faktorer avgör om ett hotell är bra eller dåligt? Det finns olika sätt att bedöma det och för det mesta är det individuellt. En hotellvistelse är en upplevelse och dess värde går inte att betygssätta på en skala från ett till tio som avser exakt samma faktorer som en annan som har betygsatt samma hotell.

Vi gillar att systematisera föredrar topplistor och rankningar som summerar resultatet. Sajter som booking.com gör värdiga försök att med så kallade meta scores, index och algoritmer ge betyg åt hotell över hela världen. Låt oss titta närmare på den viktiga frågan: vad är det som avgör om ett hotell är bra eller mindre bra?

En hel industri försöker övertyga oss om kvalitet

Man har vissa förväntningar före sitt besök som oftast beror på priset man betalar, på antal stjärnor hotellet har samt på omdömen från tidigare hotellgäster. Priset kan dock bero på läge och säsong. Kvalitetsaspekten i form av antal stjärnor beror ofta på landet i fråga medan omdömen kan vara subjektiva eller rentutav fejk – skrivna av hotellets egna personal eller inhyrda marknadsförare. Det finns en hel industri som vet vad vi söker efter och hjälper hotell att få oss övertygade om att de är bra. Se till exempel det här dokumentet sammanställt av företaget Guestline som har hotell som sina kunder.

Vi vill se riktig kvalitet enligt våra egna standarder

Vi vill dock att hotell i stället fokuserar på att höja sin standard. Vi bryr oss inte om hur mycket pengar de lägger på sin marknadsföring. Vad är då en bra hotellstandard? Om man analyserar informationen i forumtråden på Utsidan.se går det att urskilja flera faktorer som är viktiga för hotellbesökare i bedömningen av hotellets standard.

Rimlig temperatur i rummen och renlighet är en förutsättning för att tycka att hotellvistelsen har varit tillfredsställande. Andra faktorer inkluderar avsaknad av insekter, mögel och en bra toalett samt varmvatten i duschen.

Har man även frukost som ingår i priset, är kvaliten på frukosten ofta ett viktigt mått på hur nöjd man varit med hotellet. Andra viktiga faktorer kan vara receptionens och städerskans service samt hur smidigt det är att checka in och ut.

I första hand är det dock skillnaden mellan förväntningar och vad man faktiskt får som räknas. Alla har sina egna standarder – egna faktorer som är viktiga just för oss. När vi letar efter ett hotell, gör vi ofta omedvetet ett val utifrån det som är viktigt just för oss. Har vi läst något som har byggt upp våra förväntningar och som hotellet sedan inte levererat blir vi missnöjda och hotellet tappar i värde och förtroende.